Nöropatik Ağrı

Nöropatik Ağrı Nedir?

Nöropatik Ağrı omurilikten çıkan sinirlerdeki hasara bağlı olarak ortaya çıkan, ağrının yanı sıra yanma-donma, kaşınma, batma, iğnelenme gibi şikayetlerin de eşlik ettiği bir tablodur.

Nasıl Ortaya Çıkmaktadır?

Normal bir ağrıda; doku hasarı sonucunda (travma, kesilme gibi) o bölgede oluşan nörokimyasal maddeler nedeniyle oluşan ağrı uyarısı sinir sistemi tarafından beynimize taşınır ve biz bunu ağrı olarak algılarız. Örneğin ayağımıza batan iğneyi hisseder ve çekeriz. Nöropatik ağrıda ise hasar bizzat sinirin kendisinde olduğu için sinir anormal hisler şeklinde duyumları da beraberinde beynimize taşır. Bu nedenle ayağımıza iğne batmamsına rağmen sanki iğneler batıyormuş gibi, kaynar suya batırmış gibi, karıncalanıyormuş gibi tuhaf hisler algılarız. Sinir uzantısını bir elektrik kablosuna benzetecek olursak dış kısmındaki plastik kısmın hasarına bağlı olarak elektrik kaçaklarının olmasına benzetebiliriz.

Nöropatik Ağrı Nedenleri Nelerdir?

Diyabet,  tiroit hastalıkları, bazı vitamin bozuklukları, böbrek hastalıkları, sinir siteminde hasar yapabilen ilaç (kemoterapi ilaçları gibi) ve zehirler (tarım ilaçları gibi) en sık nedenlerdir. Uzun süreli diyabet hastalarının en önemli şikayetidir. Ancak hastaların yarısından fazlasında hiçbir neden saptanamayabilir.

Nöropatik Ağrı Şikayetleri Nelerdir?

Hastalarda sancı tarzında ağrı, iğnelenme, kaşınma hissi, yanma veya donma şikayetleri olabilmektedir. Bu şikayetler başlangıçta ayaklarda olurken hastalık ilerledikçe ellere de yayılır. Özellikle şikayetler gece yatağa girince artar ve hastayı uykusuz bırakır. Bazen hastalar gece kalkıp ayağını soğuk suyun içine batırma ihtiyacı hisseder.

Nasıl Teşhis Edilir?

Teşhiste hastanın ağrısı hakkında ifade ettikleri ve muayene bulguları yeterlidir. Ancak sinirdeki hasarı göstermek açısından sinir iletim testleri, neden olabilecek hastalıkları göstermek açısından (diyabet, tiroit, böbrek vs) kan-idrar testleri yapılabilir. Tüm bu testler normal çıksa bile anlatılanlar ve muayene bulguları uyumlu ise teşhis yine de konulabilir.

Tedavi Mümkün müdür?

Nöropatik Ağrı hayatı kişiye zehir eden durumlardandır. Bunu ancak yaşayan bilir. Ancak eğer doğru tanınır ve tedavi edilir ise hasta son derece rahatlar. Klasik ağrı kesicilerin bu tarz ağrıda yeri yoktur. Sinirdeki hasarı tamir eden ilaçlar ile tedavi edilmesi gereklidir. Günümüzde bu konuda oldukça etkili ilaçlara sahibiz.